torsdag den 9. februar 2017

Et rigtig godt spørgsmål - om kritik af Luksusfælden på TV3

Man kan på nettet læse, at Nikolaj, som senest deltog i Luksusfælden kommer med kritik af programmet. Jeg kan egentlig godt lide den måde Carsten Linnemann besvarer ktirikken af programmet, for det er nemlig ganske rigtigt.
»Han må kritisere os alt, hvad han vil. Men jeg hæfter mig ved, at han sagde under optagelserne, at det kunne han sagtens have gjort. Det har han fuldstændig ret i. Det kan alle gøre (få overblik over økonomien og lave aftaler med kreditorer, red.). Men spørgsmålet er så bare, hvorfor han så ikke [har] gjort det?«
Det er så nemt at sige, at man sagtens selv kunne have gjort det samme arbejde. Jeg har skrevet det samme, men samtidig konstateret, at når man opmuntrer til kommentarer, så sker der intet. Jeg vil gerne besvare folks spørgsmål, men mange læsere ER ganske passive i forhold til deres situation.

Det er korrekt, at der var en læser, som mente, at folk var generte i forhold til dette, og det er såmænd fair nok. Dog er første skridt frem til en løsning at turde være ærlig om sin situation. Når der er noget, man ikke ved noget om, er det ingen skam at spørge.

Jeg kender mange, som ikke kan læse deres selvangivelse og årsopgørelse. Når man så dykker ned i de enkelte punkter, kan de sagtens få overblikket. Mange firmaer får ikke opgjort renter - det gælder særligt inkassobureauer, som ikke indgiver dette, også selvom de tidligere har fået cpr-nr på den pågældende. Derfor er der penge at hente på at være grundig.

Jeg forstår godt de folk, der føler sig udstillede. Det er til tider ganske underholdende tv at se på. Men samtidig er det dybt tragisk, at man skal forklare for en person, der mener ikke at have penge nok, at rygning er dyrt, og at mange bække små bliver til rigtig mange penge. Når man snolder 60-70 kroner dagligt på tanken, så er det hurtig hovedregning, at der kan være 12-1400,- om måneden at hente på at begrænse dette.

Kommentarer er velkomne. God weekend. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar